Blog

Zdalne nauczanie – 3 niesprzyjające przekonania

W tym trudnym dla nas wszystkich – dzieci, rodziców, nauczycieli – okresie szczególnie dają nam popalić niesprzyjające i niezgodne z rzeczywistością przekonania dotyczące systemu edukacji. Od 2 tygodni nauczyciele podejmują różne próby zdalnego nauczania. Od kilku dni rozporządzenie ministra edukacji narodowej zobowiązuje ich do nauczania na odległość. Przyjrzyjmy się 3 przekonaniom, które utrudniają sprostanie wyzwaniom jakie postawiło przed nauczycielami, rodzicami i przede wszystkim uczniami ministerstwo.

Przeładowana podstawa programowa

PRZEKONANIE 1 – PRZEŁADOWANA PODSTAWA PROGRAMOWA

Społeczna kwarantanna zaczęła się w marcu. Do tego czasu mieliśmy z większością dzieci (klasy 4-6) zrealizowaną podstawę programową z historii, przyrody lub biologii, angielskiego, informatyki. Przed nami egzaminy z geografii, polskiego i matematyki (z czego polski i matematyka uważam, że największy sens mają gdy regularnie się w tych dziedzinach rozwijamy). Nie boję się w ogóle o stan przygotowania do tych egzaminów. Pół roku w miarę systematycznej nauki całkowicie nam wystarczyło do zrealizowania podstawy programowej. Dodam, że dzieciaki uczą się ( w sensie szkolnym) u nas ok. 2 godzin dziennie – z czego 1 poświęcamy na polski i matematykę, a kolejną na inne zajęcia przygotowujące do egzaminów (historia, przedmioty przyrodnicze, informatyka, angielski). Ostatnio rozmawiałam też w gronie kadrowym, że w kwestii matematyki nasi 4-klasiści maja za sobą ok 25% programu klas 4-6, a nasz 6-klasista zajmuje się matematyką z klas 7-8.

Jednocześnie tuż przed rozpoczęciem pandemii dostałam od jednej z publicznych szkół informację o zakresie programu do egzaminów w klasie 4. Nauczyciel historii załączył 58 stron dość mała czcionką wypisanych zagadnień, definicji, dat itd. Podstawa programowa z historii dla klasy 4 zajmuje 1,5 strony – półtorej strony podstawy programowej kontra pięćdziesiąt osiem stron zagadnień od nauczyciela. Jak się domyślacie realizacja podstawy programowej wymaga dużo mniej nakładów sił i czasu niż realizacja zadanych przez nauczyciela zagadnień. Ba nawet zapoznanie się z nią wymaga nieporównywanie mniej.

Programy zatwierdzane przez ministerstwo, tak samo jak podręczniki muszą zawierać treści z podstawy programowej. Jednocześnie mogą zawierać dużo, dużo więcej informacji. I tak właśnie jest. Ministerstwo skłania w swoim rozporządzeniu do przyjrzenia się programom i zrewidowania co i jak realizować. Nie oznacza to, że nauczyciel ma zrealizować dokładnie taki program jaki wybrał na ten rok. Oznacza, że ma kontynuować naukę z zakresu podstawy programowej – czyli idąc za powyższym przykładem z zakresu wyznaczanego przez te 1,5 strony a nie te 58!

PRZEKONANIE 2 – TRZEBA WYSTAWIĆ WIELE OCEN CZĄSTKOWYCH

System oceniania jest ustalony wewnątrzszkolnie. To szkoła (a więc nauczyciele w niej pracujący wspólnie z dyrekcją) decydują jak będą oceniać uczniów. Co więcej nie jest odgórnie wymagana żadna ocena poza oceną końcową – a w klasach 1-3 nawet ta jest oceną opisową. Nic nie stoi więc na przeszkodzie aby (przynajmniej w czasie nauczania zdalnego) szkoły wprowadziły oceny opisowe w których nauczyciele wskażą dzieciom po prostu na co mają zwrócić uwagę i co im już idzie dobrze.

Ocenianie kształtujące (OK) jest całkowicie legalną i promowaną formą oceniania już od 2002 roku, kiedy idea ta przybyła do nas z Wielkiej Brytanii.

Już wcześniej w nauczaniu wczesnoszkolnym stosowane były oceny opisowe. Ja taka “ocenę” miałam już w latach 90! Serio, to jest całkowicie legalne i nie wpływa negatywnie na proces uczenia się.

PRZEKONANIE 3 – KSZTAŁCENIE NA ODLEGŁOŚĆ TO NAUCZANIE ONLINE

W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkół i placówek oświatowych w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID- 19 nauczyciele będą stopniowo przechodzić na kształcenie na odległość. Pojawia się w związku z tym wiele wątpliwości. Pojawiają się problemy z dostępnością do sprzętu – zwłaszcza gdy w tym samym czasie rodzice pracują zdalnie lub jest kilkoro rodzeństwa, siec internet jest przeciążona, a w drukarce kończy się tusz od masowo drukowanych kart pracy.

Uczenie na odległość jest praktykowane od wielu lat. Australia wprowadziła je na długo przed czasami Internetu. Do tej pory istnieje wiele sposobów edukowania na odległość w tym kraju. Od formy korespondencyjnej (materiałów papierowych wysyłanych pocztą), przez użycie radia, aż po znany nam e-learning, videolekcje itd.

Rozporządzenie nie nakłada na nauczycieli obowiązku prowadzenia nauczania zdalnego (przez Internet). Nie ma obowiązku prowadzenia videolekcji. Nie ma obowiązku przesyłania filmików do obejrzenia w dowolnym czasie. Nauczanie na odległość może mieć formę korespondencyjną. Można stworzyć pakiety dla uczniów, które będą raz na jakiś czas (np. na tydzień czy dwa) odbierać z poczty lub ze szkoły. Można wprowadzić konsultacje telefoniczne. Rozporządzenie daje możliwość elastycznego podejścia do sprawy – przekazuje pałeczkę dyrektorom i nauczycielom – bo to oni najlepiej wiedzą jakie warunki mają ich uczniowie i czego im potrzeba.

Jestem w stanie sobie wyobrazić reorganizację pracy w szkole tak by część nauczycieli zajmowała się videolekcjami, część przygotowywała materiały dla kursu korespondencyjnego. Tak samo by część nauczycieli prowadziła konsultacje online a część telefonicznie. Chcieć to móc!

My mamy kilka pomysłów na to jak taką naukę na odległość można zorganizować – zobaczcie TU.

5 thoughts on “Zdalne nauczanie – 3 niesprzyjające przekonania

  1. Thanks a lot for providing individuals with remarkably special possiblity to discover important secrets from this blog. It’s usually very nice and packed with amusement for me personally and my office colleagues to visit the blog at least thrice every week to see the newest guidance you have got. And definitely, I’m just actually satisfied considering the exceptional tips and hints you give. Selected 2 tips on this page are really the very best we’ve ever had.

  2. I must express thanks to this writer for bailing me out of this particular challenge. After looking through the search engines and coming across things which are not beneficial, I believed my entire life was gone. Existing without the approaches to the issues you have resolved by means of the short post is a crucial case, as well as the ones which could have negatively damaged my entire career if I hadn’t noticed your web page. Your own personal competence and kindness in maneuvering every item was priceless. I don’t know what I would have done if I had not come upon such a step like this. I am able to at this point look forward to my future. Thanks very much for the professional and amazing guide. I will not be reluctant to endorse your blog post to any individual who should receive care on this subject matter.

  3. Thank you a lot for providing individuals with a very breathtaking possiblity to read from this web site. It’s usually very awesome plus full of a lot of fun for me personally and my office fellow workers to search your site on the least thrice weekly to find out the newest stuff you have got. Of course, I am always contented with all the astonishing inspiring ideas you give. Certain two facts in this article are particularly the finest we have ever had.

  4. I and also my buddies happened to be taking note of the good procedures from your web page and so before long came up with a horrible suspicion I never thanked the blog owner for those techniques. All the boys are already so happy to see them and now have without a doubt been making the most of those things. Many thanks for genuinely really helpful as well as for settling on varieties of smart issues most people are really desperate to learn about. My sincere regret for not expressing gratitude to you earlier.

  5. I simply needed to say thanks all over again. I do not know the things that I could possibly have implemented without the entire tips and hints shared by you directly on such a situation. It was actually the scary problem for me personally, however , spending time with the very professional strategy you handled the issue forced me to jump for fulfillment. Now i am happier for this advice and even have high hopes you know what a powerful job you happen to be providing educating the mediocre ones using your websites. I’m certain you haven’t got to know all of us.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *